12 grunnprinsipper i sjakk!

Her forteller vi deg de grunnleggende prinsippene du som sjakkspiller må kunne. Ved å følge disse prinsipper vil du raskt se at ditt mestringsnivå når nye høyder, og du vil føle et behov for å ta fatt på nye, mer komplekse sjakkutfordringer.

Her forteller vi deg de grunnleggende prinsippene du som sjakkspiller må kunne. Ved å følge disse prinsipper vil du raskt se at ditt mestringsnivå når nye høyder, og du vil føle et behov for å ta fatt på nye, mer komplekse sjakkutfordringer.

1) Du må hurtigst mulig sørge for å få begge dine sentrumsbønder trukket frem, da utgangen dermed åpnes for både dronning og løpere.

 

2) Du bør unngå ethvert unødvendig trekk, det betyr tapt tempo, og hvert tempo, særlig i åpningen er av største viktighet. Begynnere begår ofte feilen å sette dronningen i spill på et for tidlig tidspunkt.
Motstanderen angriper den så med sine bønder og lette offiserer som han dermed utvikler med tempogevinst. Dronningen må  jo trekke seg tilbake, og et eller flere trekk går med til dette – til fordel for motparten og til skade for deg selv.

3) Du bør ikke undervurdere dine bønder og deres verdi. For mange gode spillere har tap av en enkelt bonde vært avgjørende for partiet.

4) Er du i ferd med å forberede eller utføre et angrep, må du ikke glemme eller overse ditt eget forsvar. Du må nøye undersøke hvilke angrepsmuligheter motstanderen din har til sin rådighet.

5) Gjør din motstander et trekk som ser ut til å være dårlige, skal du vokte deg for, uten en nærmere undersøkelse, å svare med det mest nærliggende trekk. Motstanderen din kan med sitt tilsynelatende \»feilaktige\» trekk ha lagt en felle.

6) Vær oppmerksom på at: Punktet f7 eller f2 er det svakeste i stillingen da det ikke forsvares av noen offiserer, men kun av kongen. I de fleste åpninger rettes derfor angrepet mot dette punktet, og det skjer oftest ved at hvit løper trekkes til c4, eller svart løper til c5.

7) Springeren står best på midten av brettet, da den herfra behersker flest felter. En springer på et midtfelt hvor den ikke kan angripes av en fiendtlig bonde, er
etter den berømte sjakkmester dr. Tarrasch\’s mening, omtrent like så sterk som et tårn.

8) Tårnene utfolder sin største virksomhet i den siste halvdel av partiet, og du skal søke å benytte dem på de åpne linjer.

9) I hovedsak bør du hurtigst mulig se å få rokert. Man oppnår dermed ikke bare at kongen kommer til å stå på et sikrere felt, men samtidig får man tårnet med i spill.
Rokade er et spesialtrekk i sjakk. Man flytter to brikker i ett trekk, kongen og ett av tårnene. Man rokerer ved å flytte kongen to felt mot et tårn, og deretter flytte tårnet til det feltet som kongen passerte.

Rokade er bare tillatt hvis følgende vilkår er oppfylt:
:: Spilleren har ikke flyttet kongen tidligere i partiet
:: Spilleren har ikke flyttet tårnet som brukes i rokaden
:: Det står ingen brikker mellom kongen og tårnet

10) Du skal ikke foreta utskifting uten grunn. Kan du på den annen side oppnå en aldri så liten fordel, skal du ikke gå av veien for en generalutskifting.

11) Du skal ikke innlate deg på en kombinasjon hvis den eneste hensikten er å overrumple motstanderen, det ender som regel med skade for deg selv, hvis motstanderen gjennomskuer kombinasjonen og ikke lar seg overrumple.

12) Å ha hvit i et parti betyr en viss teoretisk fordel, som ved korrekt motspill er ikke dette av avgjørende betydning. Den som har hvit, og altså fortrekket, har dog alltid initiativet, hva man kan betegne som en slags moralsk fordel.

Lykke til med din utvikling innen sjakk !

Del denne artikkelen:

Facebook
X / Twitter

Mer nyttig lesestoff om sjakk - Se her:

3 regler som kan hjelpe deg

3 regler som kan hjelpe deg

Selvfølgelig, noen spillere er svakere og dermed lettere å spille mot, noen spillere er sterkere og dermed vanskeligere å spille mot. Men stiller du deg spørsmål om hvorfor denne spilleren

Les mer »
Hva-betyr-fagordene-i-sjakk

Hva betyr ordene i sjakk?

A Algebraisk notasjon er det enerådende notasjonssystemet i vår tid. I dette systemet har brikke og felt hver sin kode. Feltene benevnes med små bokstav og et tall i et koordinatsystem,

Les mer »
Handlekurv